viernes, 25 de noviembre de 2011

EL PIANO.

,
Piano segle XVIII.
El piano és un instrument musical de cordes percudides per martells activats per tecles. La producció del so té lloc per mitjà del martell que el mecanisme del teclat llança contra les cordes. Originalment es va anomenar Pianoforte (suau - fort) perquè podia contrastar el volum del so, el que no podia fer el seu  antecessor, el clavicèmbal.
El piano modern s’acredita a Bartolomeo Cristofori, de Padua, en aquells temps pertanyent a la República de Venècia (Itàlia). 
No se sap amb exactitud la data en la que Cristofori va construir el primer piano, però en un inventari fet per els seus mecenes, la família Médici, se indica la existència de un piano a 1700.
                                               
                                                                                                                                                        
Bartolomeo Cristofori.
El gran èxit de Cristofori fou encontrar la solució, sense exemples previs, al problema fonamental mecànic del disseny del piano. Va ser rellevant, per a tots els músics ja que, abans no existia aquest mecanisme i açò va incentivar a molta gent per saber més sobre la música. Actualment també és un instrument molt important en el que es pot utilitzar per a  la interpretació solista, per la música de càmera, per a l’acompanyament o per ajudar a composar i assetjar.
El piano està relacionat amb la música i amb la tecnologia, per els sons que emet i per la estructura que té. Per tant va contribuir al desenvolupament d’aquests camps, en els que van nàixer nous tipus musicals i va servir com a model per als nombrosos enfocaments diferents dels posteriors pianos. 
 Francesco Scipione va ser molt important en la vida de Cristofori ja que va fer famós el nou instrument, publicant un article sobre aquest a 1711,incloent un diagrama del mecanisme. Altre personatge va ser Giustini, que va composar les famoses 12 sonates per a piano.

Des dels primers pianos de l’italià fins als pianos actuals moltes millores i avanços s’han fet, però el concepte i la idea fonamental per a la seva construcció continuen sent les mateixes. S’han optimitzat materials per aconseguir una millor qualitat de so, s'ha augmentat paulatinament el nombre de notes per a ampliar la capacitat musical del instrument i s’ha millorat el disseny. Però el concepte fonamental de Forte-Piano com un instrument capaç de aconseguir sons forts i suaus, roman sent el mateix.


         Natalia Casañ Raga.

No hay comentarios:

Publicar un comentario